Meestgestelde vragen over de WWFT

De WWFT heeft gevolgen voor de bedrijfsvoering van veel ondernemingen

Als u of uw onderneming wordt beschouwd als ‘WWFT-instelling’, wordt er veel van u verwacht. Een kort overzicht van veel gestelde vragen.

Wat is de WWFT?

De WWFT (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) is ingevoerd in 2008 ter uitvoering van de Anti-Witwasrichtlijn van de Europese Unie. Voorlopers waren de de WID (Wet identificatie bij dienstverlening) en de Wet MOT (Wet melding ongebruikelijke transacties).

Waarom de WWFT?

De WWFT is ingevoerd om te voorkomen dat het financiële stelsel wordt misbruikt om geld dat afkomstig is uit criminele bron wit te wassen. Daarnaast moet voorkomen worden dat geld wordt gebruikt voor terroristische doeleinden. Organisaties en personen die in de WWFT worden aangemerkt als ‘instelling’, hebben in dat kader diverse verplichtingen bij hun dienstverlening, zoals het melden van ‘ongebruikelijke transacties’.

Wie krijgt te maken met de WWFT?

Personen en organisaties die te maken hebben met transacties waarmee veel geld is gemoeid, hebben het meeste zicht op ongebruikelijke transacties. Daarom zijn zij verplicht om cliëntenonderzoek te verrichten en eventuele ongebruikelijke transacties te melden bij de Financial Intelligence Unit (FIU). Onder meer de volgende personen en organisaties worden aangemerkt als WWFT-instelling:

  • Financiële ondernemingen zoals banken, verzekeraars, beleggingsinstellingen, vermogensbeheerders
  • Financiële dienstverleners zoals administratiekantoren, accountants, hypotheekadviseurs, trustkantoren
  • Juridische dienstverleners zoals advocaten, notarissen, belastingadviseurs
  • Makelaars en taxateurs in vastgoed
  • Makelaars in voertuigen, schepen, kunst, antiek en juwelen
  • Handelaren in goederen bij contante betalingen van 10.000 euro of meer

Wat zijn de verplichtingen in de WWFT?

Een WWFT-instelling heeft diverse verplichtingen in het kader van de dienstverlening aan cliënten, waaronder:

  • Beschikken over een risicobeleid
  • Identificatie van de cliënt
  • Identificatie van de UBO (uiteindelijk gerechtigde)
  • Vaststellen van het doel van de zakelijke relatie met de cliënt
  • Monitoren van de cliënt en de transacties die worden verricht
  • Vastlegging van gegevens met betrekking tot cliënten en transacties
  • Melding van ongebruikelijke transacties

Waar vind ik de regels?

Een overzicht van de geldende regels vindt u in het artikel WWFT-Bronnen.